2009. február 9., hétfő

"... címerének tetejében Arany Koronánk..."



A Szent Korona

"Meg kell fejtenünk a Szent Korona titkát, azaz beszélnünk kell a Szent Korona misztériumának kérdéseiről is. El kell magyaráznunk, mit jelent a Szent Korona tagjának lenni, mi a Szent Korona tana, mit jelentett (és mit jelenthetne) a Szent Korona misztériumában élni."

Kocsis István Magyarország Szent Koronája című könyvének internetes ajánlásában olvasható a fenti idézet. Azt gondolom, hogy a magyar genezis feltárása méltán kell induljon ezzel a témával, hiszen e nemzeti ereklyénk, melyben egyesek - tudatlanul - a királyság intézményrendszerének jelképét látják csupán, a maga szakralitásában egy olyan üzenet hordozója ezer (?) esztendő óta, amely üzenetben nem a múlt, hanem leginkább a jövő, a magyarság túlélésének egyedüli ígérete rejlik.
XX. századi golgotánk nem véletlen velejárója volt az, amikor 1946-ban a királyság, mint államforma idejétmúlttá nyilvánításával együtt a Szent Korona tant is az idegen érdekek alapján szerveződő politika feledésre ítélte. Sikeresen tették ezt, hiszen az oktatásból történő száműzéssel kiirtották azt az egymást követő generációk tudatából, így nemzeti lelkünk egy nagyon is lényeges darabját szakították ki, mintegy a magyar nemzeti tudat lényegét átírva, felülírva, átkódólva. A művelet sikeres volt, hiszen 1990-ben a frissen hatalomhoz jutott "új-régi"elit egy pillanatra sem gondolta, hogy a jogfolytonosságot helyreállítsa, hogy a történelmi eredeztetést az ezer éves magyar államiságból vezesse le. E helyett pártállástól függően az 1946-os magyar köztársaságban, 1956-ban keresték a jogfolytonosság forrását.
De mi is az a Szent Korona tan, amelytől így fél a jelenkori magyar, és hozzátenném az egykori Magyar Királyság területén osztozkodó államocskák, sőt az Európai Unió politikai elitje is? Bűnös, nacionalista, soviniszta, idegengyűlölő, a fasizmus, a neonácizmus melegágya az, ahogyan azt legelszántabb ellenfelei hírdetik, vagy csupán egy valóban idejét múlt ideológia, melynek a legfeljebb a történelemkönyvekben a helye? Mi az a gondolat ebben a tanban, melytől ennyire félni kell, mitől ennyire óvják a felnövő magyar ifjuságot? A válasz egyértelműen politikai okokat sejtet. Kocsis István már idézett könyvében írja:
"Magára valamit adó állam elsőrendű érdeke, joga és kötelessége, hogy létét, időben visszafelé, az elfogadható legtávolabbi pontig vezesse vissza. Érdeke , hogy ezáltal presztizsét növelje, joga alanyi mivoltában, kötelessége az őt alkotó természetes és jogi személyekkel szemben. És e tekintetben nem számithatnak politikai szempontok, tehát hogy adott állam történelmének egyes szakaszaiban lezajlott események megfelelnek-e akár a kortárs, akár a kései kül- vagy belföldi köz, magán, vagy bármilyen csoportérdeknek. Csak és kizárólag egy dolog számit: az állam, mint a jog alkotója és alanya, létezett- e, s képes volt-e funkcióit akadálytalanul gyakorolni.Fentieknek megfelelően az államot alkotó nép v. népek, valamint kultúra v. kultúrák ugyanigy történetüket a számukra, illetve a történttudomány számára még elfogadható legtávolabbi időkből igyekeznek eredeztetni. Állam, nép, kultúra: ezen országalkotó tényezőknek a kezdetektől máig követhető, lényegi és hirtelen minőségváltáson át nem esett mivoltát nevezzük folytonosságnak. Ha fenti hármasból egy megváltozik: azzal az ország folytonossága még nem sérül. Ha kettő: akkor már erősen kétséges. A harmadik esetről nincs mit mondani."

Állam,nép és kultúra. Ez hát az a három országalkotó elem, amelynek folytonossága elengedhetetlen, ha az identitás teljes tudatában lévő, önmagát kormányzó országról beszélünk. Nézzük meg hogyan állunk ezekkel a mai XXI.századi Magyarország esetében. Az állam jogfolytonossága 1946-ben megszakadt, a nép, amely tökéletes birtokában van saját identitás tudatának szintén nem létezik az által, hogy az elmúlt 60 évben ellenpropagandákkal tömték a fejét három generációnak. Maradt tehát a kultúra, amely még valamelyest pislákol, de látnunk kell, hogy jelenleg ezen utolsó, már meg-megroppanó bástya ostroma zajlik.

A Magyar Szent Korona és megítélése a történelem folyamán

A magyar középkor a Magyar Szent Koronáról azt vallotta, amit első királyunk Szent István legendájának Hartvik püspök által Kálmán király uralkodása idején (1095-1116) készített változatában olvashatunk, amely szerint a pápa Asztrik (Anasztáz) püspökkel Szent Istvánnak áldását és egy koronát is küldött. Thietmar von Merseburg (+1018-ban) jelentésében ugyan megemlékezik arról, hogy III. Ottó hozzájárult István magyar fejedelem királlyá koronázásához, a pápa áldását is küldte, de semmiféle koronáról nem ejt szót.

1790 után Weszprémi István, Katona István, Koller József, majd Franz Bock kezdtek alsó ún. "görög" és felső, ún. "latin" koronáról beszélni. A korona hátsó részén elhelyezett Konstantín, Dukász Mihály és Geobicás képeket sem Ipolyi Arnold, sem Hampel József nem tudta egységes koncepciójába betenni. E okozott problémát Czobor Bélának, Varjú Elemérnek, Otto von Falkénak és sok más főleg művészettörténész és régészkutatónak. A Magyar Szent Korona származási idejét a IX. századtól a XIII. század közöttire, annak keletkezési helyét pedig Bizáncba, Rómába, Nyugat-Európába és ki-ki fantáziájának és műveltségének megfelelően minden más helyre tette. Szent Koronánk részei voltak könyvabroncsok, ereklyetartók, kapudíszek, stb. Akadtak "hagyományos" magyarázók, akik nem ismerve a Szent Korona analógiáit taglalgatták annak felső és alsó részét, mintha azt úgy külön készítgették volta és valamikor - a késő-középkorban - összebarkácsolták. Sajnos az ilyen konformis nézetek vallók leírásai kerültek be a köztudatba. Ilyen "hagyományos" nézetet vallott a Benda Kálmán és a Fügedi Erik páros, valamint a Kovács Éva és a Lovag Zsuzsa páros, majd Kopári Dénesnek volt afféle "egyéni" nézete, amely szerint Szent Koronánk felső része Szent Bertalan apostol ereklyetartójából készült volna. E nézetek - Szent Koronánk eredetére eddig kb. 40 elmélet született - felsorolása aligha több tudománytörténeti érdekességeknél.

Új fordulatot vett a Szent Korona vizsgálata, miután az az Egyesült Államokbeli Fort Knox-ból 1978 január 6-án visszakerült Magyarországra. Ekkor egy négytagú mérnökökből álló csoport (tagjai: Beöthy Mihály, Ferencz Csaba, Ferenczné Árkos Ilona és Fehér András) végzett olyan vizsgálatokat a Magyar Szent Koronán, amely megkérdőjelezték a "hagyományos" nézeteket. Később Ludwig Rezső és Csomor Lajos aranyművesek ötvös és aranyműves szemmel vizsgálták meg szent ereklyénket és a következő alapvető természettudományos ténymegállapításokra jutottak:

A Magyar Szent Korona egységesen tervezett és kivitelezett ötvösmű. Szakmailag nem lehet sem bizánci, sem dél-, sem nyugat- sem észak-európai készítmény. Ékszerkészlete belső-ázsiai, iráni és mezopotámiai eredetű kaukázusi technikák felhasználásával feltehetően egy kaukázusi ötvösműhelyben készülhetett. A felső pánton eredetileg is nyolc apostol volt, az alsó rész hátsó oldalán levő - feltehetően Szűz Mária, Raffael- és Uriel arkangyalok képét későbben cserélték ki és másodlagosan tették be a ma látható Konstantín, Dukász Mihály és Geobicás képeket.

Hogy az immár szakmailag bizonyítottan egységes korona hol és mikor készülhetett arra is több nézet van. Csomor Lajos szerint "a Kaukázusban készült hun formában, hun és párthus valamint kaukázusi ábrázolási hagyományok szerint, hun és párthus viseletek ábrázolásával hun és kaukázusi munkamódszerrel" a IV. században. Mivel a dunhuangi 325-ös barlangban két vezető hun fején, valamint az ordoszi sírleletek között is a Szent Koronánkhoz hasonló kör- és keresztpántos korona látható. Felvetődik a kérdés: nem egy ősi hsziungnu (hun) fejedelmi viselet túléléséről van-e szó? Szigeti István szerint Szent Koronánk ott volt az avarok által Kaukázusból elrablott aranykincsek között, amelyet Nagy Károly zsákmányolt, vagy valamelyik avar kagán (el)adott neki. Vannak adataink arról, hogy amikor Nagy Tundum avar kagán Aachenben hódoló látogatást tett és megkeresztelkedett 796-ban a csodálatos avar ékszerek között volt egy drágamívű korona is és hódolata jeléül felajánlotta Nagy Károlynak. Feltehető, hogy ezekkel az avar kincsekkel együtt került Szent Koronánk Aachenbe. III. Leó pápa 800-ban Nagy Károlyt ezzel a koronával koronázta meg. A korona Nagy Károly halála (804) után az uralkodóval 1000-ig Aachen-ben a sírban nyugodott. 1000 húsvétján III. Ottó megtalálta Nagy Károly sírját. Amikor október 2-án Rómába érkezett, a Szent Koronát is magával vitte és átadta II. Szilveszter pápának, aki neki barátja volt. II. Szilveszter pápa (Gilbert) pedig ezt a koronát küldte el Szent Istvánnak 1000. karácsonyán. Szigeti István szerint a Szent Korona 310 táján Grúzia keleti részében készült. E logikusnak látszó feltevés mellett természetesen még igen sok más is létezik; Csapody Csaba egész egyszerű feltételezése pl., az; István volt olyan hatalmas és gazdag király volt, hogy vehetett vagy készíttethetett magának grúz műhelyben koronát, amivel Anasztáziusz (Asztrik) apát őt 1000 karácsonyán megkoronázta.

A magyar Szent Korona eszmei tartalma


A korona két részre oszlik, ahogy két szerkezeti egység alkotja a koronát: az abroncs és a pántok. A felső rész Isten mennyei birodalmának a szimbóluma; az alsó rész Isten földi országát jelképezi. A pántok csúcsán felírás nélkül az ég és a makrokozmosz uraként trónol a Teremtő Atya Isten. Az alsó részen az abroncson felírással (Jézus Krisztus görög nevének rövidítésével) Isten földi birodalmának ura, Krisztus székel Mihály és Gabriel arkangyal kíséretében. A pántokon az Atyától jobbra nem lehet más, mint Krisztus földi helytartója, Péter, háta mögött Péter helyettese, a második fő-tanítvány, Jakab áll. A Pantokrátor balján Pált ábrázolja az ikon, mert ő külön meghívást kapott. Leveleinek egy része a kisázsiai egyházakhoz szól, így kultusza az örményeknél is megvolt. Ezután következik a kedvenc, szeretett tanítvány, János, akire az Atya Fia, Krisztus a kereszten függő édesanyját bízta. Péter lábánál testvére, András látható, aki először ismerte föl, hogy Jézus messiás. Sokan felvetik, hogy miért nem 12 tanítvány van a Szent Koronán; azért, mert a 12 tanítvány (Júdással együtt 13) csak az Utolsó Vacsoránál volt együtt. A középkori templomok bejáratánál általában csak 8 apostolt szoktak ábrázolni. A korona tervezője azokat a szenteket választotta példaképnek, amelyek védőszenteknek bizonyultak egy keresztény uralkodó számára (Kozma, Damján, András, Fülöp, György és Demeter). A Szent Korona valamennyi ábrázolt személye örmény típusú; legklasszikusabb a két angyal ábrázolása. A Isten égi és földi birodalmának egybeszövése klasszikusan a Magyar Szent Koronában csúcsosodik ki.

(Dr. Kiszely István)



A Szent Korona- tan

A közvéleményben ma is él az a tudat, mely szerint a Magyar Szent Koronát II. Szilveszter pápa küldte/adta Szent Istvánnak, az első magyar királynak. A határainkon kívüli magyarság tudatában az anyaországbeliekénél sokkal erősebben él az a tudat, mely szerint a Magyar Szent Koronához hozzá tartozik a Kárpát-medence egész területe. Ennek oka az a jogviszony, melynek értelmében a Kárpát-medence a Magyar Szent Korona tulajdona. Ebből következően a Kárpát-medence minden polgára, aki a Magyar Szent Korona uralma alatt került be a Kárpát-medencébe, a Magyar Szent Korona polgára. Ez a jogi helyzet azért áll fenn, mert 1038. augusztus 15-én Nagyboldogasszony napján Szent István magyar király Székesfehérvárott a Mennybe emelt Szűz Mária templomában országát a Magyar Szent Korona képében a Mennybe emelt Szűz Máriának ajánlotta fel. Ez az ég és a Föld között kötött szerződés a Kárpát-medencét Szűz Mária országává tette, és ezért ezen a jogi helyzeten a földi hatalmak nem változtathatnak. A szentkorona-eszme Szent István tudatos politikai és államjogi alkotása.

A szentkorona-eszme, mint államjogi rendszer alkalmas arra, hogy ma is jogi, társadalmi rendünk középpontjában legyen, ugyanis ez keresztényi, türelmes, befogadó - nem kirekesztő -, ugyanakkor nemzetvédő és megtartó erő is.

"A Szentkorona-tan nem csak emléke egy dicső múltnak, hanem, kötelező érvénnyel bíró közjogi tan. A Szent Korona élő személyiség voltát és a Szentkorona-tan hatályos közjogi tan voltát nem kérdőjelezheti meg az a sajnálatos tény, hogy a mai magyar törvényhozó hatalom nemcsak, hogy nem igényli a Szent Korona közjogi tana segítségét, de nem is tekinti élőnek, illetve hatályosnak, márpedig a Szent Korona a mai magyar társadalom akaratától is függetlenül az, ami volt, aminek hosszú évszázadokon át tekintették. a magyar államhatalom alanya, a Szentkorona-tan pedig a történelmi magyar alkotmánynak éppen az a központi elmélete, amely hatálytalaníthatatlansága által legfőbb biztosítéka a magyar közjog folytonosságának"

(Kocsis István).

Szent Istvánnak "Intelmei" szerint a Magyar Szent Korona jelképezi az országot, mint területet, az országot, mint egy uralom alá tartozó népességet, a közigazgatási intézményrendszert, az apostoli keresztény hitet, az apostolságot, az uralkodó személyét, az uralkodói tulajdonságokat és képességeket, az igazságos ítélkezést és a jogi intézményrendszert, a társadalmi türelmet, az ország védelmét és az országban lakó, együtt élő, vendégként befogadott idegen népeket.


Források

Kocsis István: Magyarország Szent Koronája

Dr. Kiszely István: A titkok koronája

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése